חדשות הייבוב

תרבות בריאה מתחילה בזיהוי הטיות לא מודעות

שתפו

תחום הגיוון וההכלה הפך לנושא חם בכל העולם, ממש בכל מסגרת, החל מבתי ספר, במפגשים חברתיים, במקום העבודה וכן הלאה. ישנו מידע רב על הטמעה נכונה של פרקטיקות גיוון והכלה ועל יתרונותיה השונות. ישנה מודעת לכך שאין זה מספיק להקשיב להרצאה מסוימת, או לקחת חלק באירוע מסוים כמו במצעד הגאווה. עולה ההבנה כי על מנת להשיג שינוי משמעותי, אנו חייבים להבין את הגורמים היסודיים והבסיסיים להטיות שלנו.

מקורן של הטיות נטועות בהשקפות שלנו, בחינוך שלנו, בחוויות שכל אחד מאיתנו עבר ובתגובות האינסטינקטיביות של כל אחד מאיתנו לחוויות הללו. והרי, כל אחד מאיתנו חווה שוני מעמדי, הפרה מהכלל או תחושה של חוסר התאמה, הפרדה וכדומה. כך יכולים להעיד אנשים שמגיעים מרקעים אתניים שונים על חוויות שונות בחברה, כמו גם אנשים בעלי מוגבלויות. היחס שאנו מקבלים מהסביבה עשוי להיות מושפע מההטיות שלה כלפינו, כמעט בכל הבדל שלנו ממנה, דוגמת דת, גזע או מין. 

וכן, בנוסף, כולנו גם יכולים להימצא בצד השני. שכן, כולנו מניחים הנחות לגבי הזולת על סמך הטיות כמו דת, גזע או מין, וכדומה. הטיות הן אחת הדרכים של המוח לייצר סטריאוטיפים ומאפיינים אשר מכוונים כל פעולה שאנו מבצעים וכל מחשבה שעולה בראשנו על מנת "לעזור" לנו להבין סיטואציות. אלו נקראות "הטיות לא מודעות".

החדשות הטובות הן שניתן לפתח מודעות להטיות לא מודעוֹת. נסו למשל לדמיין משרה של מנהל בחברה בכירה. סביר להניח שבדמיונכם, הדימוי הסטריאוטיפי של אדם מצליח זה הוא גבר לבן צעיר סיסג'נדר. כך למשל, סביר להניח שרובנו לא דמיינו בעל מוגבלות, או אדם שחור וכדומה. ברגע שאנו מעלים את הסיטואציה בדמיוננו אנו מפתחים מודעות למעשינו ומחשבותינו, ואולי אף מונעים מההטיה להגביל אותנו. 

אם נוכל לתרגל את המוח להכיר בקיומן של הטיות אלו, נוכל לחולל שינוי חיובי. תחילה, בהרגלי החשיבה שלנו. שנית, בפעולות שלנו ובמעשים שלנו. ושלישית, בחיי החברה של כולנו, בהתנהלות מול חברים, קולגות, בחיי העבודה ובכלל בכל מקום אליו נגיע.

חדשות נוספות