חדשות הייבוב

7 טיפים שיעזרו לכם לנהל את משאבי האנוש לאור ההאטה הכלכלית בהייטק

שתפו

כולם מדברים עליו, בין אם בלחישה במסדרונות או בכותרות בעיתונות הכלכלית. דנים אם אנחנו ממש בפתחו או שמא נצליח לחמוק ממנו. מה שבטוח זה שמיתון בשוק העבודה בכלל ובשוק ההייטק בפרט, מטריד את מנוחתם של מעסיקים ומועסקים ונראה שיש להם סיבה לחשוש.

בענף ההייטק הישראלי נרשמת האטה, אחרי תקופה ארוכה של הנפקות וגיוסים חסרי תקדים ובשיאי גיוס עובדים גם בכמות וגם בהוצאה הכספית הנדרשת.  כולנו יודעים טוב מאוד מה המשמעות של גלים כאלה על משאבי האנוש בארגון. כולם יודעים שהפיטורים קרבים. ואכן, מספר חברות הייטק הודיעו לאחרונה על פיטורים רחבים. חברת היי בוב ריכזה עבורכם כמה טיפים ועצות שיעזרו בתקופה מאתגרת זו.

7 טיפים שיעזרו ויתמכו בכם במהלך התקופה הזו

1. היערכו מראש

לא משנה מה תחליטו לעשות ברמה הארגונית, היערכות מראש תבטיח שתהיה לכם תוכנית מגירה מוכנה לפעולה ולא תתפסו לא מוכנים. מנקודת המבט של העובדים, אין דבר יותר גרוע מהנהלה שאינה בטוחה במהלכים ובמסרים שלה. זה יוצר חוסר וודאות וחרדה אצל העובדים. 

2. שתפו את העובדים בקבלת ההחלטות

אם תשתפו אותם בקבלת ההחלטות, ייתכן מאוד שהם יעלו רעיונות יצירתיים לפתרון המשבר ברמה הארגונית. אולי הם מעדיפים שתעשו הורדת שכר כוללת על פני פיטורים? אולי חופשה ללא תשלום? אולי יש תהליכים ארגוניים זוללי תקציב שאתם לא מודעים אליהם שאפשר לייעל? אם לא מצאתם פתרונות משביעי רצון, לפחות נתתם לעובדים להרגיש שהיה להם חלק בהחלטה.

3.  אל תמהרו לפטר

פיטורים הם המוצא האחרון. יש להם כל כך הרבה השלכות שליליות על הארגון, על המשק וכמובן על העובדים שכדאי להימנע מהם כמעט בכל מחיר.

לאבד עבודה ולהיות מובטל לתקופה ארוכה זו טראומה, גם עבור מי שלא פוטרו אבל נשארים בארגון שבו היו פיטורים, מדובר בסיטואציה קשה נפשית שתחילתה באי וודאות וחששות כבדים, פרידה מחברים לעבודה ולעתים תחושות של אשם על כך שאחרים פוטרו והם לא. פעמים רבות מדובר גם בשינוי ארגוני נרחב שמחייב אותם לעבור תפקיד או לקבל סמכויות נוספות של אלה שפוטרו.

4. חפשו חלופות יצירתיות לפיטורין

נסו הפחתת שכר לתקופה מסויימת, שינוי ארגוני שיחזק מחלקות עם ביצועים נמוכים, עידוד עובדים לקחת חופשה ללא תשלום עד יעבור זעם,  מיזוג עם חברה אחרת או כל פתרון אחר שעשוי לסייע לכם לעבור את המשבר.

5.  מפטרים?- בכבוד, ברגישות ובהוגנות

לכל עובד מפוטר יש רגשות ואגו וחברים ומשפחה שהוא צריך לבשר להם על הפיטורים וכמובן יש לפיטורין השפעה על המהלך הכלכלי של חייהם (למשל שכירות ומשכנתא).  אנחנו אף פעם לא יודעים עם מה עוד העובד מתמודד בחייו הפרטיים ואילו השלכות יכולים להיות לפיטורים על כך. השתדלו לתת לעובדים המפוטרים את חבילת ההטבות הטובה ביותר שאתם יכולים.

6. הציעו למפוטרים שירותי OUTPLACEMENT

שירותי אוטפלייסינג מסייעים לעובד מפוטר להתמודד עם המצב שנקלע אליו ולמצוא עבודה חדשה. שירותים כמו- ליווי ותמיכה בעיבוד תהליך הפיטורין, הגדרת כיווני קריירה, כתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה ומתן כלים לחיפוש עבודה ניתנים כחלק מהשירות. יש המון חברות שמגייסות עדיין ורוב הסיכויים שהעובדים שאתם מוותרים עליהם רצויים מאוד בחברות אחרות, תעזרו לשדך בין חברות שמגייסות לבין העובדים שלכם בצורה חכמה. אספו רשימות של חברות מגייסות ממנהלות גיוס אחרות ותנו לעובדים  שמהם אתם נפרדים, לינקים למשרות ולעבודות.

7. שמרו על עצמכם

בתוך כל זה, זכרו שגם אתם כאנשי משאבי אנוש עוברים טלטלה גדולה. זו טראומה לא פחות גדולה לפטר עובדים, לא כל שכן לפטר עובדים רבים מסיבות שאינן מקצועיות. וודאו שאתם מקבלים גיבוי, ליווי ועזרה. אם צריך, אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית.

לקריאת ראיון עם רוני זהבי מנכ"ל היי בוב הכנסו לקישור

חדשות נוספות